Käytät Palkka.fi:n testiympäristöä

Tämä on Palkka.fi:n testiympäristön esimerkki asiakkaille näytettävissä olevasta ns. "banneritekstistä", jota käytetään huoltokatkoista ja äkillisistä häiriötilanteista tiedottamiseen sekä muihin hetkellisiin tiedotustarpeisiin.

Kotitalouskäyttäjän UKK

2016-05-27

1 Sisällysluettelo

2 Yleistä

2.1 Mistä löydän palvelun ohjeet?

Kirjauduttuasi palveluun (joko tunnistautuneena käyttäjänä tai vierailijana) löydät palvelun ohjeet yläpalkista.

Tarvittaviin kenttiin on tehty myös kenttäköhtaisia ohjeita, jotka löydät aina Kotitalous kenttäohje -kuvakkeesta.

Ohjeita työeläkevakuutuksiin liittyvissä asioissa löydät työeläkeyhtiöiden internetsivuilta. Työeläkeyhtiöiden linkit löydät palvelun etusivulta osoitteesta: https://www.palkka.fi. Työtapaturma- ja ammattitautivakuuttamiseen liittyvissä asioissa ota yhteyttä omaan vahinkovakuutusyhtiöösi. Verotukseen liittyviä ohjeita löydät osoitteesta http://www.vero.fi/. Lisätietoja saat myös puhelimitse Verohallinnon työnantajien neuvontanumerosta 029 497 012.

2.2 Voiko palvelua käyttää vaikka on yli 5 työntekijää?

Kyllä voi, palvelussa ei ole rajoitettu työntekijöiden määrää.

2.3 Palkkatodistuksen osoitetiedot eivät näy kirjekuoren ikkunasta

Asettelussa on käytetty mallina Postin Helposti C5-kuorta.

3 Vierailijan toiminnot

3.1 Esimerkkikotitalous

Palvelun Harjoittele-osiossa on esimerkkikotitalous, jonka avulla voit tutustua palveluun. Vierailijana antamasi tiedot eivät tallennu, vaan häviävät istunnon päättyessä tai katketessa. Palkka.fi:n käytön harjoitteluun tarkoitettu Harjoittele -toiminnallisuus ei ole käytettävissä heti 2.1.2019 alkaen, vaan tulee käyttöön vasta myöhemmin.

3.2 Vierailijasta käyttäjäksi. Tallentuvatko tiedot?

Vierailijan antamia tietoja ei tallenneta. Jos haluat rekisteröityä käyttäjäksi saman istunnon aikana, tallenna tiedot uudelleen. (rekisteröityminen edellyttää tunnistautumista ks. kohta 3)

3.3 Vierailijana lasketuille palkoille ei muodostu verottajalle ja työeläkeyhtiöille meneviä maksuja

Harjoittelu-ominaisuus on tarkoitettu palveluun tutustumiseen ja käytön harjoitteluun. Palkka.fi:n käytön harjoitteluun tarkoitettu Harjoittele -toiminnallisuus ei ole käytettävissä heti 2.1.2019 alkaen, vaan tulee käyttöön vasta myöhemmin. Maksujen muodostuminen edellyttää palvelun käyttäjäksi rekisteröitymistä (rekisteröityminen edellyttää tunnistautumista ks. kohta 3).

4 Tunnistautuminen

4.1 Tunnistautumistavat

Tunnistaudu palveluun henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi tai HST-kortilla.

4.2 Valtuuttaminen. Voinko valtuuttaa jonkun muun toimimaan puolestani palvelussa?

Et voi valtuuttaa toista toimimaan puolestasi palvelussa, koska palveluun kirjaudutaan aina omilla pankkitunnuksilla. Palvelu toimii sen henkilön nimissä kenen tunnuksilla on kirjautunut palveluun.

Hoivatyöstä, jota esim. lapset voivat ostaa vanhemmilleen, kotitalousvähennys tulee sille henkilölle; jonka pankkitunnuksilla on kirjauduttu palveluun.

Voit valtuuttaa asianhoitajan käyttämään Palkka.fi-palvelua puolestasi.
Asianhoitaja, joka käyttää palvelua kotitalouden puolesta, kirjautuu palveluun kohdasta Kirjaudu > Yritys.

Asianhoitajalla tulee olla voimassa oleva valtuutus, että kirjautuminen palveluun onnistuu.
Lue lisää asianhoitajan valtuuttamisesta ohjeen kohdasta: Valtuutus

5 Tekniset vaatimukset

5.1 Mitä selaimia voi käyttää?

Sopivat selaimet
Palkka.fi-palvelu on todettu toimivaksi seuraavilla selaimilla:
•         Microsoft Internet Explorer IE 9 ja uusimmat versiot
•         Firefox uusimmat versiot
•         Chrome uusimmat versiot

Uusien ns. minor-versioiden odotetaan toimivan eikä niitä jokaista testata erikseen. Mahdollisia beta-versioita ei tueta.

5.2 Pdf-tiedostojen avaaminen ei onnistu

Tarkista ensin onko tietokoneeseesi asennettu Pdf-muotoisten dokumenttien lukemiseen tarvittava Adoben Acrobat tai Reader -ohjelma. Maksuttoman Adobe Reader -ohjelman saa ladattua Adoben sivuilta osoitteesta http://www.adobe.fi/products/acrobat/readstep2.html .

5.3 Ponnahdusikkunat (pop-up -ikkunat) eivät tule näkyviin. Kuinka ne saa aktivoitua?

Selaimen asetuksissa voi olla ponnahdusikkunoiden esto -asetus päällä. Selaimen työkalut-valikossa on mahdollisuus määritellä ponnahdusikkunoiden salliminen Palkka.fi-sivustolla.

Ponnahdusikkuna

Ohjeet avautuvat ns. ponnahdusikkunoihin joten määritä selaimen asetukset niin, että ikkunat avautuvat.

6 Maksaminen

6.1 Mitä maksuja palvelu muodostaa ja kuinka maksaminen tapahtuu?

Palkka.fi muodostaa seuraavat maksut:

• Työntekijälle maksettava nettopalkan
  • Verohallinnolle maksettava ennakonpidätys- ja sosiaaliturvamaksun
  • Työeläkeyhtiölle maksettava työeläkemaksun (TyEL-maksu)
  • Ammattiyhdistykselle maksettava työntekijän ay-maksun
  • Ulosottovirastolle maksettavan työntekijältä perittävä ulosottomaksun

Palvelu ei muodosta työttömyysvakuutusmaksua. Saat maksutiedot Työllisyysrahastolta. Työllisyysrahasto lähettää sinulle erillisen laskun.

Sovi vahinkovakuutusyhtiösi kanssa työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen maksamisesta. Palvelu ei laske työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta.

Maksuista on hyvä tietää seuraavat asiat:

• Palvelu ei hoida rahan liikuttelua verkkopankkiin, sinä päätät maksatko palvelun muodostamat maksut.
  • Palveluun ei tule tietoa siitä, onko maksu todellisuudessa maksettu.
  • Maksut muodostuvat pääsääntöisesti palkanlaskennan toimenpiteiden tuloksena (Ilmarisen asiakkaat voivat vastaanottaa eläkemaksuja suoraan palveluun).
  • Palvelussa on oikeellisuustarkistuksia mm. pankkitilin ja viitenumeron muodon osalta.

Maksujen siirtäminen verkkopankkiin

Palvelussa on käytössä ns. viivakoodi-maksaminen. Maksuluettelosta löydät linkit pankkien sivuille.

Kopioi maksun viivakoodi palvelusta ja liitä se oman verkkopankkisi viivakoodikenttään.

6.2 Palkanmaksupäivä

Palkanlaskennassa maksupäivä voi tulorekisterin periaatteen mukaan olla max. 45 päivää tulevaisuudessa.

Jos palkka on maksettu työntekijälle jo aikaisemmin, voit syöttää palkanmaksupäiväksi aidon maksupäivän, kunhan maksupäivä on kuluvan vuoden puolella.

-        Jos maksupäivä on menneisyydessä Palkka.fi huomauttaa tästä käyttäjää -> Huomioithan, että maksupäivän ollessa menneisyydessä, Palkka.fi ei huomioi työnantajamaksuissa mahdollisia viivästysseuraamuksia tai tulorekisterin ilmoituksiin liittyviä myöhästymismaksuja. Palkka on oltava työntekijän tilillä sovittuna maksupäivänä.

Palkkapäivän osuessa lauantaille tai sunnuntaille, tulee palkan olla työntekijän tilillä perjantaina. Palkanmaksutiedot pitää syöttää palveluun viimeistään edellisenä päivänä ennen palkan maksua, jotta rahat ehtivät työntekijän tilille sovittuna maksupäivänä.

Päivämäärät voi syöttää seuraavissa muodoissa: pp.kk.vvvv, ppkkvvvv, ppkkvv sekä pp.kk.vv

7 Palkanlaskenta

7.1 Virhe palkanlaskennassa, kuinka korjaan?

Voit korjata jo hyväksytyn palkan, jos palkan maksupäivä on kuluvan vuoden aikana.

Näet linkin Korjattavissa >> niiden palkanlaskentojen alla, joita palvelun kautta on mahdollista korjata.

Huom! Mikäli olet hyväksynyt palkanlaskennan ja maksanut palkan sen perusteella työntekijän tilille liian vähän, tee uusi palkanlaskenta palkankorjauksen sijaan.

7.2 Voiko palkkatietoja poistaa palvelusta?

Palkanlaskennan tietoja voi korjata, mutta ei poistaa. Palkanlaskennasta syntyy palkkakirjanpidon aineisto sekä ilmoitukset tulorekisteriin.

7.3 Voinko maksaa pelkkiä matkakustannusten korvauksia vapaaehtoistyöntekijälle, joka ei ole työsuhteessa?

Pelkkiä matkakustannusten korvauksia voi maksaa ainoastaan yleishyödyllinen yhteisö.

7.4 Onko lomapalkkaan valmiita maksukaavoja?

Palvelu on työehtosopimuksista riippumaton. Työehtosopimusten erilaisia laskentasääntöjä ei ole huomioitu palvelussa. Työnantajan on itse huomioitava mahdolliset työehtosopimusten säännökset palkanlaskennassa.

7.5 Palvelun käyttöönotto kesken vuoden

Palvelun voi ottaa käyttöön kesken vuoden.

Lue lisää palvelun käyttöönotosta.

7.6 Palkkaennakon maksaminen

Palkkalaji palkkaennakko on poistettu Palkka.fi palvelusta 1.1.2019 alkaen.

Jatkossa ns. palkkaennakon palkanlaskenta tulee tehdä reaaliaikaisesti normaalina palkanlaskentana, sillä palkkalajilla josta työntekijälle maksettava palkkaennakko muodostuu.

7.7 Palkkalaskelman lisätiedot

Voit lisätä palkkalaskelmalle lisätietoja (max. 200 merkkiä). Lisätiedot tulostuvat vain palkkalaskelmalle eikä tietoja välitetä tulorekisterille.

7.8 Palvelu ei anna tallentaa pidempiä aikajaksoa palkkakauteen?

Palkanlaskennassa työsuhteessa palkkakaudet ovat työsopimuslain mukaan enintään kuukauden mittaisia. Palkka.fi:ssä palkkakaudeksi voi tallentaa enintään 3 kk.

7.9 Miten ammattiyhdistysjäsenmaksut hoidetaan?

Jos työntekijäsi antaa sinulle valtakirjan ammattiyhdistysjäsenmaksun perimisestä, tallenna ay-maksu palkanlaskennan yhteydessä, ay-maksu näkyy Maksut-näytöllä.

Palkka.fi ei lähetä ilmoitusta ay-jäsenmaksujen perimisestä automaattisesti ammattiliitoille. Tulosta ilmoitus ja toimita se postitse valtakirjassa kerrottuun osoitteeseen.

7.10 Ennakonpidätysprosentti työntekijän palkasta on 60 prosenttia

Pyydä työntekijää esittämään verokortti ja säilytä sitä niin kauan kuin työsuhde on voimassa ja maksat hänelle palkkaa. Ellei työntekijä esitä verokorttia lainkaan, ennakonpidätys toimitetaan 60 %:n suuruisena.

7.11 Sosiaaliturvamaksuprosentti. Mistä sen voi tarkistaa?

Laskennassa käytetyt prosentit löydät Palkkaparametreista.

7.12 Rakennusmiehen matkakulukorvaukset

Rakennusalan työehtosopimuksen mukaan työntekijä on oikeutettu päivittäiseen matkakustannusten korvaukseen, jos työntekijän asunto sijaitsee yli viiden kilometrin etäisyydellä työmaasta. Päivittäisen korvauksen määrä on kiinteä ja riippuu työmatkan pituudesta. Pyydä työntekijää antamaan selvitys asuinpaikastaan työsopimusta tehtäessä. Katso tarkemmat tiedot korvauksen määrästä alan työehtosopimuksesta. Kaikki yleissitovat työehtosopimukset löytyvät Internet-osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto

7.13 Rakennusmiehen kulukorvaukset työkaluista

Rakennusalan työehtosopimuksessa on määritelty korvaukset omien työkalujen käyttämisestä erikseen tietyille rakennusalan työntekijäryhmille (esim. kirvesmiehet, laattatyöntekijät jne.). Katso tarkemmin työehtosopimuksesta. Kaikki työehtosopimukset löytyvät Internet-osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto

7.14 Mistä tiedän, täytyykö minun periä palkasta ulosottomaksuja?

Saat kirjeen ulosottovirastosta, jos palveluksessasi olevalta työntekijältä on perittävä palkanmaksun yhteydessä joitain saatavia. Kirjeessä on tarkat ohjeet, toimi niiden mukaisesti. Jos saat kirjeen työntekijästä, joka ei ole enää palveluksessasi, ilmoita siitä välittömästi kirjeessä mainittuun osoitteeseen. Perimättä jätettyjä saatavia voidaan vaatia myös työnantajalta, joka on laiminlyönyt ulosottomaksujen perimisen työntekijän palkasta. Syötä ulosottomaksun määrä palkanlaskennan yhteydessä, jolloin se vähennetään työntekijän palkasta.

7.15 Palkkakortin tulostaminen. Mistä löydän ne palvelusta?

Palkkakortti on vuoden aikana syntyneet palkkalaskelmat/todistukset niputettuna yhteen. Erillistä palkkakortti nimellä olevaa tulostetta ei ole. Palkkalaskelma syntyy palkanlaskennan jälkeen.

Kotitalous palkkalaskelma

8 Kysymyksiä työeläkevakuuttamisesta

8.1 Ilmoitukset lähtevät automaattisesti

Palkka.fi-palvelu lähettää automaattisesti työntekijäkohtaiset palkkatietoilmoitukset tulorekisteriin.  Työeläkevakuutusyhtiöt hakevat tarvitsemansa tiedot suoraan tulorekisteristä.

8.2 Eläkevakuutusnumero ei kelpaa?

Sopimustyönantajana sinun täytyy syöttää TyEL-vakuustusnumero Palkka.fi-palveluun. Voit tallentaa vakuutusnumeron muutaman päivän kuluttua siitä, kun olet tehnyt sopimuksen työeläkeyhtiön kanssa. Palkka.fi tarkistaa vakuutusnumeron oikeellisuuden.

Vakuutusnumeron syöttäminen Omiin tietoihin:
Vakuutusnumero on 11 merkkiä pitkä ja muotoa XX-nnnnnnnt ja sitä käytetään Palkka.fi-palvelussa sellaisenaan.

8.3 Tilapäinen vai sopimustyönantaja?

Voit olla työeläkeyhtiössäsi joko sopimustyönantaja tai tilapäinen työnantaja. Tarkista tiedot vakuutussopimuksesta tai ota yhteyttä työeläkeyhtiöösi.

9 Kysymyksiä työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksesta

9.1 Voiko työntekijän työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen ottaa jälkikäteen, vaikka vakuutus olisi pitänyt ottaa ennen töiden aloittamista?

Työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta ei voi tehdä takautuvasti. Ota heti yhteys vahinkovakuutusyhtiöönsi asian hoitamiseksi kuntoon tästä eteenpäin.

9.2 Mistä yhtiöstä saan ryhmähenkivakuutuksen työntekijöilleni?

Vahinkovakuutusyhtiö tekee ryhmähenkivakuutuksen samalla kertaa, kun haet työntekijöillesi työtapaturma- ja ammattitautivakuutusta.

10 Kysymyksiä työttömyysvakuutusmaksusta

10.1 Miksi työttömyysvakuutusmaksu ei muodostu maksutietoihin?

10.2 Miten toimin, jos maksan palkkaa 1 300 euroa tai alle kalenterivuoden aikana?

Et ole työttömyysvakuutusmaksuvelvollinen työnantaja, jos maksat palkkaa 1 300 euroa tai alle kalenterivuoden aikana. Raja on työnantajakohtainen. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu pidätetään kuitenkin työntekijöiltä jokaisen palkanmaksun yhteydessä. Palkka.fi pidättää työttömyysvakuutusmaksun automaattisesti. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua ei tarvitse tilittää Työllisyysrahastolle.

10.3 Miten toimin, jos maksan palkkaa yli 1 300 euroa kalenterivuodessa?

Jos maksamasi palkat ovat kalenterivuoden aikana yhteensä yli 1 300 euroa, olet velvollinen maksamaan työttömyysvakuutusmaksua. Palkka.fi pidättää työntekijän osuuden maksusta automaattisesti palkanlaskennan yhteydessä ja Työllisyysrahasto lähettää erillisen laskun neljännesvuosittain. Työllisyysrahasto määrää maksut tulorekisteriin annettujen palkkatietoilmoitusten perusteella.

10.4 Miten lopullinen työttömyysvakuutusmaksu määräytyy?

Jos olet maksanut palkkaa 1 300 euroa tai vähemmän kalenterivuoden aikana, työttömyysvakuutusmaksuja ei määrätä.
Jos olet taas maksanut palkkaa yli 1 300 euroa, Työllisyysrahasto määrää maksut tulorekisteriin annettujen palkkatietoilmoitusten perusteella. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu pidätetään kuitenkin työntekijöiltä jokaisen palkanmaksun yhteydessä, vaikka palkka olisi alle 1 300 eruoa. Palkka.fi pidättää työttömyysvakuutusmaksun automaattisesti. Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksua ei tarvitse tilittää Työllisyysrahastolle.

Palkkasummaraja on työnantajakohtainen.

Yhteystiedot 029 497 034 (suomeksi) Palvelunumero on avoinna klo 9-16. 029 497 035 (på svenska) Servicenumret är öppet klockan 9-12.
Du kan lämna en återuppringningsbegäran klockan 12-16.
Vi ringer dej senast följande vardag.